Forum WTMA Akwarystyka Wielkopolska
Podstawy zakładania akwarium - Wersja do druku

+- Forum WTMA Akwarystyka Wielkopolska (http://wtma.pl)
+-- Dział: Dla początkujących (/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Dział: Zakładamy pierwsze akwarium (/forumdisplay.php?fid=39)
+--- Wątek: Podstawy zakładania akwarium (/showthread.php?tid=67)



Podstawy zakładania akwarium - Lermi - 16-11-2010 23:23

Zdecydowaliśmy - kupujemy akwarium!
NIE BIEGNIEMY OD RAZU PĘDEM PO RYBKI

Zacznijmy od lektury. Bardzo ważnej!
Bo ryby to duży obowiązek. Spośród stworzeń domowych są one najbardziej uzależnione od naszej opieki!
Żeby nasze stwory miały wszystko, czego potrzebują - zacznijmy od najważniejszego...

1.Wybór miejsca na akwarium.
Odsyłam tu do świetnego opracowania zrobionego przez osobę, która już niejeden zbiorniczek postawiła http://www.akwarysci-poznan.pl/forum/zanim-nalejemy-wode-vt270.htm
2. Zakup szkła.
Absolutnie NIE KULA! Takie zbiorniki nadają się tylko do kwiatków (note bene dobrze się w tej roli sprawdzają Wink!
Najlepiej przed zakupem wybrać szkło solidnie sklejone w każdym miejscu . Jeśli akwarium mamy już po fakcie - trzeba je uważnie obejrzeć i w wątpliwe miejsca dołożyć kleju. Po zalaniu wodą będzie na to za późno.
- jeżeli akwarium było używane lub nie mamy pewności co do jego szczelności robimy próbę wycierając je do sucha z zewnątrz i stawiamy na papierze. Zalewamy wodą. Po 24h spuszczamy wodę i wyjmujemy papier spod akwarium - jeśli jest suchy, akwarium jest zdatne do użytku.
Odnośnie pielęgnacji:
- pojemność poniżej 50l jest trudniejsza w utrzymaniu i ułożeniu wnętrza niż 100l
- w akwariach do 30l można mieć tylko: do 10 sztuk naprawdę drobnych rybek LUB krewetki LUB bojownika
- TO WŁAŚNIE OD POJEMNOŚCI AKWARIUM ZALEŻY JAKĄ MOŻEMY MIEĆ RYBKĘ!!
- duże akwaria powyżej 200l to większe koszta ale też o wiele szersze możliwości przy zakupie stworów...
Trzeba też zawczasu pomyśleć - czy chcemy akwarium otwarte, czy z pokrywą oświetleniową (polecam te z pokrywą, bo jednak rybka lubi skakać Wink)
Koniecznie potrzebna jest podkładka pod akwarium, żeby szkło nie leżało bezpośrednio na meblu. Nie jest to duże utrudnienie, bo karimata (w markecie za ok 5zł) sprawdza się bardzo dobrze Wink

3.Wybór sprzętu do akwarium.
Podejmuje się tu bardzo ważne decyzje, bo takie urządzenia mają nam służyć jak najdłużej!
[center]FILTR[/center]
Możesz oszczędzić na rybach, roślinach, nawet na wkładach, ale NIE OSZCZĘDZAJ NA FILTRZE. To najważniejsze urządzenie w akwarium! Od niego zależy jego poprawne funkcjonowanie.
Mamy dwa rodzaje filtrów:
- zewnętrzne - jeśli akwarium ma powyżej 100l zdecydowanie polecam właśnie taki
- wewnętrzne - do mniejszych lub jako dodatkowa filtracja.
Najprostsze rozwiązania są najlepsze, czyli im większa powierzchnia filtracyjna w kubełku tym lepiej.
Grzałki, lampy UV i tym podobne urządzenia mogą być...ale poza filtrem.
Najlepszym wkładem jest gąbka i ceramika. Ewentualnie jeśli chcemy lepszą klarowność wody, można dołożyć watę.
- Węgiel, wkłady usuwające amoniak, fosforany, glinki, torfy - polecam tym, którzy mają większe doświadczenie w akwarystyce. Na start jest to zupełnie niepotrzebne i może przynieść więcej szkody, niż pożytku.
Uwagi odnośnie budowy filtra:
- Wylot może być w formie rurki z dziurkami - deszczownica (wskazana ze względu na to, że nie daje w jednym miejscu dużego strumienia wody) lub rurki z wężykiem idącym ku górze, natleniającym wypływającą wodę.
- Wybieramy filtr o mocy przekraczającej zalecany litraż akwarium. Najlepiej do np. 100l wybrać filtr obsługujący 200l
Filtr musi być też dobrany do rybek.
- Przy rybach dużych - mocno brudzących i przy małej obsadzie roślin musi być wysoko - wydajny
- Przy dużej ilości roślin i małej liczbie ryb może być mniejszy (ale nie mniejszy niż zalecany przez producenta!)
- Do krewetkariów polecane są filtry z wlotem osłoniętym gąbką lub tzw. -filtry hamburskie-
[center]OŚWIETLENIE[/center]
Świetlówki to na razie najtańsze i najlepsze rozwiązanie do rozjaśnienia akwarium.
Jaka ma być ich moc? Najlepiej powyżej 0.5 wat/litr (czyli dzielimy moc wszystkich świetlówek przez pojemność akwarium).
Niestety wiele pokryw gotowych wymaga przeróbki na większą moc światła, ale części do nich są już łatwo dostępne i zawsze można poprosić kogoś do pomocy Smile
NIE NALEŻY SAMEMU ROBIĆ POKRYWY JEŚLI NIE ZNAMY SIĘ NA ELEKTRYCE
- Do oświetlenia przydaje się tez włącznik czasowy, ponieważ rośliny powinny być oświetlane o stałej porze dnia przez równą ilość czasu.
- Barwa świetlówki nie jest bardzo istotna przy pierwszym akwarium. Można się tu kierować względami estetycznymi (unikając oswietlenia do akwarium morskiego)
[center]TERMOMETR[/center]
Bagatela, ale jednak niezbędne urządzenie do kontroli pracy grzałki.
- przyklejane na szybę mogą dawać niewiarygodne wyniki
[center]GRZAŁKA[/center]
Najlepiej z termostatem. Nie powinna dotykać podłoża, ani elementów wystroju akwarium!
Może mieć moc wyższą niż wymagana do posiadanego litrażu akwarium, po prostu będzie szybciej nagrzewać wodę do odpowiedniej temperatury.
Jednak jeśli można, najlepiej celować w odpowiedni litraż, bo jeżeli zepsuje się termoregulator... grzałka może zadziałać na maksymalnej mocy.
- do większych akwariów można zastosować dwie grzałki lub grzałkę przepływową.
- aby sprawdzić, czy moc jest dobrze dobrana trzeba zmierzyć temperaturę nad podłożem, blisko tafli i na drugim końcu akwarium.
[center]NAWOŻENIE CO2[/center]
Jest opcjonalne, ale nie konieczne. Jeśli planujemy podwodny ogród - można zastanowić się nad zakupem, ale jeżeli skupiamy się na rybkach, jest to sprzęt dodatkowy.
[center]NAPOWIETRZACZ[/center]
Czyli babelki w akwarium są .... zbędne.
To zadanie filtra, żeby przez ruch wody dostarczać rybom tlen.
Bąbelki mają tu małe znaczenie (zasada nie dotyczy zbiorników w których podajemy leki).
- stosujemy napowietrzanie LUB nawożenie CO2.
Wszelkie inne urządzenia możemy dodać do akwarium ,ale nie są niezbędne. Czasami okazują się bardzo przydatne, ale do tego dojdziemy później...
3.Wybieramy wystrój akwarium
Tutaj panuje właściwie ogromna dowolność, ale może podrzucę parę wskazówek
Żadnych plastikowych roślin! Nawet rogatek jest ładniejszy od plastiku. Jeżeli rośliny nie rosną oznacza to, że w akwarium nie powinny także przebywać ryby.
Tło strukturalne można włożyć do środka akwarium ,ale trzeba się liczyć z paroma sprawami:
- zabezpieczyć je tak, żeby żaden stwór się za nie nie dostał! (rybka, ślimak, krewetka)
ma ono dość spory ciężar i zajmuje nam miejsce w akwarium
- jest problem z jego wyczyszczeniem jeżeli pojawią się glony lub/i krasnorosty
tworzy -martwą strefę- za tłem, gdzie nie ma swobodnego przepływu wody i wypłukiwania nieczystości
- można je obsadzić roślinami lub przyczepić korzenie
- ciekawie wygląda też konstrukcja z kamieni, korzeni, bambusa za tylną szybą
- jako tło stosuje się także okleinę meblową - ciemną lub jasną.
Ozdoby ceramiczne lub plastikowe można włożyć do akwarium wedle gustu. Należy jednak uważać, czy nie są zrobione ze szkodliwego materiału, nie odchodzi od nich farba, nie mają ostrych krawędzi.
Jak najbardziej wskazanym elementem ozdobnym w akwarium jest korzeń
- przed włożeniem do akwarium należy go wymoczyć w solance (następnie dokładnie opłukać!!)
- można go wygotować
- zaczekać aż swobodnie tonie we wodzie
- znalezione korzenie muszą być suche i okorowane (nie stosować korzeni z drzew iglastych lub owocowych)
Za ozdobę mogą też posłużyć kamienie. Przed ich włożeniem trzeba zrobić próbę octową - jeżeli się pienią - nie nadają się do akwarium.
Nie należy wkładać do akwarium muszelek!
4.Wybór podłoża dla roślin i ryb.
Wbrew pozorom przy podłożu wybór ryb też jest ważny. Pielęgnice na przykład potrzebują piasku, a neony stresują się przy jasnej barwie podłoża. Najbardziej optymalne podłoże jest ciemne.
Są właściwie 3 podstawowe wybory rodzaju podłoża:
Ziemia ogrodowa przysypana żwirem.
- należy uważać, żeby warstwa ziemi nie miała kontaktu ze światłem. Będą się wówczas robić glony.
- Żwir na pokrycie ziemi może być różnej granulacji (nie ostry!) i koloru
polecany do akwarium ogólnego z optymalną liczbą ryb i mało wymagającymi roślinami.
Aby zastąpić nawożenie jakie daje ziemia można zastosować kulki nawozowe.
- Żwir przed włożeniem do zbiornika płuczemy, ziemi absolutnie nie płuczemy
Substrat podżwirowy przykryty żwirkiem
- idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą mieć wymagające rośliny
- zdecydowanie tańszy niż podłoże akwarystyczne dla roślin
- zasada podobna jak przy ziemi - należy uważać, aby nie wydostał się nad warstwę żwirku
- substratu podżwirowego się nie płucze
Substrat
- polecam dla bardziej doświadczonych akwarystów, ale po konsultacjach może się ktoś odważy Smile
5.Wybór roślin do akwarium
Na początek do KAŻDEGO rodzaju akwarium gdzie ma być zielono - należy zasadzić trochę mało-wymagających i szybko-rosnących roślin. Najlepiej sprawdzają się:
- rogatek
- hygrophila (nawódki)
- valisneria (nurzańce)
- echinodorus (żabienice)
Resztę dobieramy według oświetlenia jakie mamy w akwarium i nawożenia jakie planujemy zastosować.
6.No to startujemy z akwarium!
Instalujemy sprzęty. Wsypujemy podłoże.
Następnie wsadzamy rośliny (można już wlać trochę wody - tak do 1/3)
Woda do pierwszego zalania może iść prosto z kranu. Staramy się nie wzburzyć podłoża, bo zepsujemy sobie ciężko wypracowaną aranżację Wink
Najlepiej postawić miskę, butelkę itp. powyżej akwarium i lać wodę przez wężyk do napowietrzania. Wystarczy zassać trochę wody a robota zalania zbiornika zrobi się sama Wink
Trzeba też uważać na sadzenie roślin. Niektóre sadzi się w podłożu, inne na korzeniach. Mchy i wątrobowce obwiązujemy żyłką wokół ozdób (korzenie, kamienie, lawa).
O sadzeniu można znaleźć wiele informacji, ale może skrót tych najważniejszych:
- sadzimy rośliny w grupach, a nie w rządku lub po jednej w różnych miejscach. Nie wynika to o tyle ze względów estetycznych, co z praktycznych:
- mają różne tempo wzrostu i nie zawsze podcinamy je w tym samym czasie
- nie wszystkie rośliny można pozbawiać górnej części łodygi
- gdy roślina się rozrośnie stworzy zwartą ścianę, którą trudno będzie opanować przy różnych gatunkach
- stosujemy zasadę 3 planów - najniższe rośliny na przód,średnie na środek, wysokie na tył.
NA START OBSADZAMY CO NAJMNIEJ 1/3 zbiornika! Nie liczmy na to, że jedna roślina się rozrośnie i z tego powstanie nasz podwodny ogród. Im mniej roślin - tym mniejsza szansa, że urosną!
Niech nas nie kuszą rośliny z jeziora - można z nimi przyprowadzić wiele niespodzianek. Najlepsze są te kupione w sklepie zoologicznym.
Po zakończeniu sadzenia dolewamy wodę do pełna Smile
7. Odpalamy wszystkie sprzęty i dopiero teraz przymierzamy się do zakupu wybranych ryb!
Akwarium przez dwa tygodnie będzie dojrzewało. Mogą występować zmętnienia wody, nieprzyjemny zapach, okrzemki.
Po tygodniu dobrze jest wpuścić ślimaki np. 2 ampularie.
NIE WLEWAMY ŻADNYCH PREPARATÓW oprócz szczepów bakterii, które są potrzebne do rozpoczęcia cyklu azotowego.
Jeżeli pojawią się jakieś nieoczekiwane sytuacje - zawsze jest forum.
ZAPYTAJ ZANIM ZADZIAŁASZ.
Wiele substancji zostawia swój ślad na długi czas w akwarium zalegając w podłożu.
Po 5 dniach wylewamy ok. 20% wody z akwarium i dolewamy ODSTANEJ (czyli po wlaniu z kranu stoi sobie 24h w butelce, misce itp.).
?Nareszcie nastał odpowiedni moment na:
8.Wpuszczenie ryb
Najlepiej jeśli stwory są po 7 dniowej kwarantannie.
Jednak znając realia, wiem że niewiele osób się decyduje na osobne akwarium (a szkoda, bo jako lecznica jest później niezastąpioną pomocą!!)
Co do ogólnych zasad zarybiania zbiornika:
- najpierw ryby terytorialne, następnie ławice
Wpuszczamy ryby metodą -kropelkową-
- wyłączamy oświetlenie
- wlewamy do woreczka ok 10% wody z akwarium
- czekamy 15 minut
- kolejne 10% wody dolewamy
- czekamy 15 minut
- WYŁAWIAMY RYBĘ SIATKĄ Z WORECZKA NIE WLEWAJĄC
WODY ZE SKEPU
- czekamy około pół godziny, po czym włączamy oświetlenie
- wybieramy obsadę ryb z uwzględnieniem podziału na te pływające pod taflą, ławicowe i przydenne
- przy zakupie ryb ważniejsze jest nie tyle źródło (akwarysta, sklep) ile droga jaką muszą przebyć od sklepu do zbiornika
- jeżeli ryba nie miała objawów choroby przy zakupie, to jest duże prawdopodobieństwo, że zachorowała ze względu na warunki panujące w akwarium, a nie dlatego, że sklep wcisnął nam chorą rybę!
- Nie wpuszczamy ryb:
- z objawami jakichkolwiek zmian na skórze
- ubytkami na płetwach
- podejrzanie się zachowującymi - złożone płetwy, pływanie przy tafli łapczywie łapiąc powietrze, pływanie -slalomem-, głową do góry, głową w dół itp.
- NIE KUPUJEMY RYBKI, BO JEST NAM JEJ ŻAL I JĄ ODRATUJEMY. Nie odratujemy. Jedna chora ryba daje epidemię.
- więcej niż 6 ryb naraz
- ryb pływających przy tafli, jeśli nie mamy jeszcze dobrze zarośniętej górnej części akwarium
8.Teraz już tylko pozostaje delektowanie się widokiem i... przygotowanie się na wiele niespodzianek, które każdemu to hobby daje.
Życzę tylko tych pozytywnych i powodzenia!
TO JEST TYLKO ZARYS TEMATU!
WIELE WĄTKÓW ZOSTAŁO POMINĘTYCH, BO KTO PYTA - NIE BŁĄDZI.
Zachęcam do zadawania pytań.
Wszyscy kiedyś startowaliśmy Wink


- dolichopterus - 17-11-2010 00:58

Dla wizualnego uzupełnienia tego obszernego artykułu dodam tylko link który już kiedyś napad dawał a naprawdę warto przypomnieć http://www.theaquatools.com/aquasketcher